Weiler PĂ©ter
Kár lett volna disszidálni c. kiállĂtása
Kár lett volna disszidálni…hangzik a YouTube-on elhĂresĂĽlt Ă©letigenlĹ‘ mondat.
Weiler PĂ©ter legĂşjabb kiállĂtása a művĂ©sz 30 Ă©ves kĂ©pzĹ‘művĂ©szeti Ăştjának egyik legfontosabb kĂ©rdĂ©sĂ©t dolgozza fel egy sajátos perspektĂvábĂłl.
Menni vagy maradni?
Disszidálni és vállalni az ezzel kapcsolatos magányt és elidegenedést, vagy maradni és vállalni az ezzel kapcsolatos magányt és elidegenedést? Bármelyik utat is választja az ember, a végeredmény ugyanaz: az önmagunkkal való küzdelem.Hol legyünk magányosak, itthon vagy külföldön? Vidéken vagy a fővárosban?
MĂg az elmenetel egy aktĂv cselekedet, addig a maradás annak egy passzĂv, additĂv inverze. Weiler Ă©rtelmezĂ©sĂ©ben azonban mindkĂ©t folyamat aktĂv Ă©s nagy energiával jár. Maradni nem a döntĂ©s hiánya, hanem folyamatos munka, alkalmazkodás Ă©s elfogadás eredmĂ©nye. Az ezen valĂł rágĂłdás pedig mindent idĂ©zĹ‘jelbe tud tenni, folyamatos hiányĂ©rzetet idĂ©z elĹ‘ Ă©s bizonytalanságban tart. Talán mert sosincs ezĂĽgyben döntĂ©s, mindig ott motoszkál a kĂ©rdĂ©s: a mi lett volna… Weiler szerint itt Kelet-EurĂłpában ezt a dilemmát egy folytonos bizonytalanság lengi körĂĽl, nem lehet vĂ©glegesen (el)dönteni.
A retrospektĂv tárlat nem egy vĂ©gállomás, letisztult Ă©s eldöntött válaszokkal. A Kár lett volna disszidálni a kĂ©tsĂ©g Ă©s bizonyosság határán mozgĂł művĂ©szi folyamat lenyomata.
A közel 40 alkotást bemutatĂł kiállĂtás helyszĂne 2022. május 14- jĂşnius 5-ig Budapest egyik legkĂĽlönlegesebb palotája, a Kincsem-palota vot. A neoreneszánsz Ă©pĂĽlet, mely egykor a hĂres Kincsem lĂł Ă©s tulajdonosának otthona volt, utoljára volt megtekinthetĹ‘ a felĂşjĂtás elĹ‘tti állapotában, a maga nyers valĂłságában, ahogy a korok Ă©s rendszerek lemarták a falakrĂłl a festĂ©ket Ă©s a vakolatot.
A palota a letűnt idĹ‘k csillogását idĂ©zi, melyben Weiler művei a mĂşlt Ă©s jelen reláciĂłikĂ©nt mutatkoznak meg. A nĂ©zĹ‘ elĹ‘tt az elhagyott tĂ©r Ă©s a kortárs alkotások disszonáns kölcsönhatásba kerĂĽlnek, hitelesen tĂĽkrözve a kĂsĂ©rtĹ‘ mĂşlt Ă©s a jelenkor káoszát.
A nĂ©gy teremben berendezett kiállĂtás vegyes technikájĂş munkákat vonultatott fel: olaj, akvarell, giclĂ©e, közlekedĂ©si táblák, readymade, beton, plexi, NFT, Ă©s a mindent átĂvelĹ‘ humor. Vegyes, akár a bennĂĽnk Ă©rlelĹ‘dĹ‘ döntĂ©sek.
A kiállĂtás virtuális sĂ©tában is bejárhatĂł: https://panoseta.hu/virtualisseta/kincsem-palota/
A kiállĂtásrĂłl kĂ©szĂĽlt videĂłbeszámolĂł: https://youtu.be/_xc3FpqIXys
Peter Weiler
It would have been a pity to defect
It would have been a pity to defect… as we hear in the famous Hungarian YouTube meme video. Peter Weiler’s new exhibition focuses on the most critical question of his 30 years old artistic carrier.
Stay or go?
To defect is to emigrate with the burden of lineless and isolation or stay and face loneliness and isolation. Whichever road one takes, the result is the same: fighting with ourselves. Where should we be lonely, home or aboard? In a country or the capital?
While going is an active motion, staying is a passive yet additive inverse. Weiler believes that both acts are active and consume great energy. Staying is not a lack of a decision but rather an ongoing work of acceptance. Contemplating the decision can halt our life in a feeling of insecurity. Probably because there is never a final answer to this question, just the echo of what if…? Weiler believes that this dilemma is a source of emotional instability in Eastern Europe that can never be resolved.
A retrospective exhibition is not a destination with crystalized decisions reached. This show instead reflects an artistic process balancing between doubt and sureness.
Almost forty works were exhibited in one of a kind location in Budapest. The Kincsem neo-renaissance palace once belonged to the world-famous Kincsem racehorse’s owner. This is probably the last exhibition when the building was still in its raw beauty, eroded by the times and the changing political systems.
The palace reflects the splendor of a bygone era, like Weiler’s works dealing with change from past to present. The spectator enters an isolated historic space where the contemporary works resonate with the haunting past and today’s chaos.
In the four halls, the works were mixed in medium: oil, aquarelle, giclée, altered traffic signs, ready-mades, cement, plexiglass, NFT, and the overarching humor of the artist. It is mixed as our developing inner feelings about the topic.
Virtual tour of the exhibition: https://panoseta.hu/virtualisseta/kincsem-palota/
Video report on the exhibition: https://youtu.be/_xc3FpqIXys